2015. január 20., kedd

Spórolás - Használt autó vásárláskor mire kell figyelnünk?

Használt autó vásárlás esetén mindig felmerül bennünk ez a kérdés, mire is figyeljek, vajon jót választok? Nem kellesz pár nap múlva egy vagyont kiadnom rá? Ha kellőképp körültekintőek vagyunk és ezen cikk hasznos tanácsait megfogadjuk, nyugodt szívvel indulhatunk "vadászni" a kereskedésekbe, autópiacokra.


1. Használt autó vásárlási tanács - Külső szemle

A megvásárlásra kiválasztott használt autót tisztán és mindenképpen a szabadban, világosban kell megnézni, mert a karosszéria és fényezési hibák csak természetes fénynél mutatják meg magukat. A külső szemlénél figyelni kell a karosszériaelemek találkozásánál az illesztési hézagokat és a lemezvonalak egyenletes futását. A nem folyamatos szélességű hézag, a motorház- és csomagtértető egyenletlen hézagai karambolos múltról beszélnek, csakúgy, mint a síkból kilógó sárvédő és ajtószélek, a megtört szegélyek, az egyenletlenül futó díszlécek.


Az első-hátsó lámpák, lökhárítók és a hűtőrács kesze-kusza hézagai is sérülésre utalnak – ezek a legárulkodóbbak. Viszont ez utóbbinál nem kell rögtön visszariadni a vásárlástól, mert sok utolérős és parkolói lökdösődős eset jár a fent említett elemek és tartószerkezeteik sérülésével, amitől csálén állnak ugyan, viszont, ha főtartóelem nem sérült, ez olyan szépséghiba, amely nem von le a kocsi használati értékéből, ellenben kitűnő alkutéma.


Balesetes múltról árulkodhatnak a hullámos lemezek is –úgy hullámos, mint a régi Ikarusok oldala -, amelyeket javítottak, vagy az eredetinél rosszabb minőségű, olcsóbb utángyártottra cseréltek. A gyanút megerősítheti a színeltérés, amely az alapszíneknél nehezebben, a metálszíneknél könnyebben észrevehető – előfordul természetes színeltérés is, a műanyag és fém fényezett felületek között. Az autómárkák eltérő összeszerelési kultúrája miatt sok esetben a sérülésmentes, sőt az új autókon is előfordulhatnak egyenletlen hézagok és lemezhullámok. Ez főképp a tömegautóknál van így, egy olcsóbb Citroen, Fiat, Ford, Renault egyenletlen hézagai inkább hanyag összeszerelésre, mintsem javított sérülésre utalnak.

Viszont karosszériaelem színeltérést a legdrágább vadonatúj autóknál is találni, mert szállítás közben sokszor sérülhet a kocsi, a lakksérülést pedig vagy a szállítócégnél, vagy a márkakereskedésben javítják. Ha törésgyanús az autó, az érintett résznél érdemes nyitni az ajtókat, megnézni a csomagtér padlóját, a fényszórókereteket, az ajtófészkek belső felét. Olyan pontok ezek, ahol a húzás is nyomot hagy, nehéz a javítás, a törésnyomot gitteléssel, vagy semmivel sem próbálják meg elfedni, mert nem hozzáférhető a hely. Tehát a leleplezés szempontjából ideális helyek.


A balesetnyomok mellett érdemes a jellegzetes korróziós pontokat is átvizsgálni, így a kerékjárati íveket, az ajtók, a csomagtérfedél alsó részét, a homlokfal kőfelverődésnek kitett lemezeit. A korróziónak jobban ellenálló modelleknél a rozsdafolt inkább balesetes múltra utal, ugyanis a hanyagul javított, rossz bevonatrendszerrel védett lemezekhez utat talál a rozsda.


A kocsi körbejárásával nem csak karosszériahiba leplezhető le. A kipufogó feletti koromfolt a motor kopottságára utal, a gumik egyenletlen kopásának az oka lehet futóműhiba. Szintén a futómű sérülését leplezheti le egy repedt szélvédő is, ugyanis ha a futómű erős ütést kap – kátyútól, szemből elkapott járdaszegélytől --, amelyet nem képes elnyelni, a kapott energiát átadja a kaszninak. A lemez annyira rugalmas, hogy maradandó sérülés nélkül elviseli az ütést, viszont a rideg üveg mementóként törik. Ekkora ütésnél a felni és a gumi is tönkremegy, így az üvegtörés plusz az első tengelyen a hátsótól eltérő fajta gumi és keréktárcsa viselése együtt utalhat a komolyabb sérülésre. Érdemes megnézni a fényszórók-hátsó lámpák gyártmányát is, eltérő márka javítást feltételez, de lehet egyszerű kőfelverődés a csere oka, ezért több „bűnjelet” kell találni a javítottság kikiáltásához.

2. Használt autó vásárlási tanács - Motortér átvizsgálása


A külső szemle után lehet nyitogatni a kocsit, továbbra is árulkodó nyomokat kutatva. Orrsérülés gyanúnál a motorháztetőt felnyitva elsősorban a főtartók és a homlokfal-zárhíd állapotát kell vizsgálni. A szürke vagy mattszínű motortér nem javításra utal, az olcsóbb gyártásért a gyárak nem a külső lemezeken használt drága lakkal fényeznek belül. A megrogyott hossztartójú autót ott kell hagyni, csakúgy, mint azokat, amelyeknél a hűtő, a víztartályok  és egyéb kisegítő elemek tartói sérültek, görbültek vagy javítottak, illetve a műanyag motortakaró és belső légterelő elemek repedtek, töröttek, hiányosak - mind olyan jel, amely nagyobb sérülésre utal, mert a sok kis sérült, de még funkcióját ellátó alkatrészt a nagy költség miatt nem cserélték le. Ha viszont csak a lámpák, a hűtőrács tartói sérültek, az nem drága gond, lehet alkudni.

3. Használt autó vásárlási tanács - Csomagtér átvizsgálása


A csomagtér a hátul történtekről mesélhet. A kárpitok alatt, a csomagtér padlóján, a hátfal-padlólemez-sárvédő találkozási pontjainál összerepedezett, kitágult tömítőanyagok és gittek nagyobb sérülésre utalnak, az autó a sérült bevonatrendszer miatt idő előtt rozsdásodni fog. A törött kárpitelemek, műanyagok szintén erősebb sérülésről árulkodnak, az autót ott kell hagyni, kivétel ha szép javítással párosulva nagyon kedvező az ár - az átlag piaci árnál legalább 20 százalékkal kedvezőbb. A csomagtér vizesedésére is figyelni kell, a dohos, átázott kárpitok korróziót feltételeznek.

4. Használt autó átvizsgálási tanács - Utastér


Az utastérben szintén a hiányos, repedt kárpitelemek és a beázások utalhatnak balesetes múltra, de az eltérő évszámjelölésű biztonsági övek, üvegek is árulkodhatnak a javításról. Az ülések állapota, főképp a vezetőülésé a futott kilométerek számára utalhat, kiült, felszakadt oldalpárnájú üléses kocsi sokat látott már – igaz, ha a tulajdonos nagyobb darab ember, az ülés lestrapálása kevesebb kilométer megtételével sikerülhet. A pedálgumik testsúlytól függetlenül kopnak, mintájukat jórészt elveszítve utalhatnak az elhasználtságra. Mikor a pedálkopottság kevesebb kilométerrel társul, az nem mindig csalást jelent, a kocsit jobban igénybe vevő, strapás városi használat is okozhatja. Hasonlóan az elhasználtságot mutathatják a szakadozott váltószoknyák és a „nedves színre” fényesedett kormányok is.

5. Használt autó vásárlási tanács - Kormány és váltó ellenőrzése


Visszatérve a motortérhez ott is kutathatók az elhasználtság jelei. A szimmeringek, a féltengelyek csatlakozási pontjai körüli olajpárból és olajfoltokból már hosszú üzemidőre lehet következtetni, a szimmeringek és tömítések jellemzően legalább 100 000 km lefutása után fáradnak szivárgóra. De jobb ezt látni, mint egy tisztára suvickolt motort, amelynél lehet, hogy a tisztaság oka éppen a hibák elfedése. A kormányt rángatva érdemes meghallgatni a kormánymű állapotát, a kopogás nem jó jel, de, ha csak gömbfej kopog az nem nagy költséggel javítható, és nem feltétlenül utal igénybe vett létre. A kocsit sebességbe téve és a zárhídnál fogva előre-hátra megmozgatva érezhető az erőátviteli rendszer állapota, a nagy kilengés kopottságra utal, a kismértékű bőven belefér az alkatrészek természetes illesztési holtjátékába.

6. Használt autó vásárlási tanács - Motor beindítása

Az álló szemle után be lehet indítani a motort, nem baj, ha ezt a tulaj teszi meg, a vevőjelölt legalább figyelheti a kipufogóból távozó anyagot. A füstpamacsos indulás motorkopottságra utal. A nehéz indítás elsősorban dízeleknél jelent kopást, a benzines motornál a gyors indulás lényegében beállítás kérdése, még az utolsókat rugó benzinmotor is képes lehet pár forgatás általi indulásra. Persze egy rosszul beállított, fáradt izzítógyertyájú dízel is indulhat sokára, mégis jó vétel lehet. A motort járatva figyelni kell az alapjáratot, az egyenletlen nem jelent jót, befecskendezéses autóknál a motorelektronika, a lambda szonda hibáira vagy elhanyagoltságra utal. A motorból jövő minden szokatlan zaj, kelepelés, ritmikus csikorgás, kemény, zúgó szelephang szintén az elhasználtságot jelzi.
 

7. Használt autó vásárlási tanács - Próbakör


A próbakörön mindenképp a vevőjelölt vezessen, így érezheti a kuplung, a kormány holtjátékát, a váltás könnyűségét, a motor rugalmasságát. Menet közben búgó hangot adhatnak a kopott kerékcsapágyak, a váltó, a difi, jó fül kell ahhoz, hogy a vezető kiszűrje a zajok eredetét. A huplikon, rossz úton feltűnően nyöszögő kasztni sok kilométerre, a lemezek és hegesztések fáradtságára utalnak. Az automata váltónál figyelni kell a váltások puhaságát, a nagy rántás, a kis gáz ellenére késői felváltás hamaros tönkremenetelt jelezhet. Csakúgy, mint ha megállva a váltókart szinte erőltetve lehet csak átbillenteni. Az automata váltók hidraulikus tengelykapcsolóját is lehet tesztelni, bal lábbal taposni kell a féket, jobbal felpörgetni a motort, miközben a váltó „D”-állásban van. Típustól függően a motorfordulat még padlógáznál sem emelkedik 2000-3500 fölé, ha jó a szerkezet.


Fékezni sem árt, elhanyagolt autók erős fékezéskor félrehúznak, viszont a csikorgó fék nem utal nagy bajra, valószínűleg csak az utángyártott fékbetétek keményebbek a kelleténél. A blokkolásgátlóval szerelt autóknál ki kell próbálni a vészfékezést, hogy kiderüljön működik-e az ABS - a lüktető fékpedál bizonyítja az ABS életkészségét. A blokkolásgátló mellett érdemes végigpróbálni az összes elektromos felszerelés működését. 

8. Használt autó vásárlási tanács - Autó eredetének ellenőrzése

 

A próbával is elégedett vevőre még nagy feladat vár, a kocsi után ellenőriznie kell az azonosítószámokat, a forgalmiba bejegyzett alváz- és motorszámot keresve az autón. Jó 10-15 éve használnak a gyártók gravírozott motorszámokat, ezek korrodálódhatnak, de beütött szám is lehet fura, olasz kocsiknál nem kell megijedni, ha a motorszám karakterei nem katonás sorban követik egymást, ez gyári jellegzetesség. Aki nagyon ad magára és rendelkezik festékvastagság-mérővel, az körbeszimatolhatja az alvázszám környékét beavatkozást keresve - a gitteléstől vastagabb bevonat leleplezheti a csalást. De ezt a fajta vizsgálatot már jobb az eredetiség vizsgálókra bízni.

forrás: nelson.hu

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése