2019. január 14., hétfő

Leteszem a cigit...Hogyan csinálom? Napló a leszokásról

Régen jelentkeztem már cikkel, de egy eseményt muszály vagyok megosztani veletek. Talán azért is, hogy motiváljon, talán azért, mert segít elterelni a figyelmem, de abban biztos vagyok, hogy motivál az a tudat, hogy egy dokumentált leszokás segíthet elhatározásra jutni mást is abban, hogy igenis letegye a cigit. Hogy hogyan jutottam az elhatározásra, hogyan láttam neki és milyen eszközöket vetettem be a naplóból kiderül. No de lássuk!


Dohányzásom története: 2000-es évek eleje... diákévek. Hétvégi bulik, főzések, rengetek élmény és szórakozás. Ez az időszak volt, amikor először találkoztam a cigarettával. Emlékszem még a pillanatra, amikor már túl voltam az éjszakai kocadohányos időszakon és otthon, a pincében gyújtottam rá egy mentolos cigarettára. Majd újabbra és újabbra ahogy teltek a napok, csak reggelente, majd délután, este... majd a rabja lettem. Bennem volt a félsz..jajj mi lesz ha a szüleim megtudják, de a rabság és az élvezet erősebb volt. Ez a függőség máig megmaradt... de csak máig. Bár nem tagadom, több leszokási kísérletem is volt. Mindegyikből tanultam valamit.
2018.01.14. 14:40.: A nagy pillanat. Ekkor szívtam el utolsó cigarettámat... a tervek szerint ugye. Biztosan felmerül bennetek a kérdés, de hogy jutottam ide és mi történt ezután? Régóta érlelődött bennem a gondolat. Nem szerettem én dohányozni (direkt múlt idő, egy kis pszichológia), az érzés jó volt, de büdös, az ujjam folyton sárga lett, a leheletemről a számról nem is beszélve. A ruhám magában szívta a füst szagot, ahogy a hajam is. De az állandó érzés, amikor kívántam, de nem szívhattam. Tudni kell ugyanis rólam, hogy a munkahelyemen tilos a dohányzás. Délben lehetett dohányozni, de egy komoly dohányos el tudja képzelni milyen érzés, mikor rágyújtanál, de nem lehet.
Történt ugyanis, hogy egész hétvégén rosszul éreztem magam és bár kívántam a cigit, a mellkasom majd szét szakadt.. így inkább csak akkor cigiztem, amikor már végképp mardosott a nikotin hiány. Ez volt az a pillanat, amit már rég vártam, beteg legyek. Ilyenkor az ember kevésbé kívánja a cigarettát, nincs is jobb alkalom letenni a cigit. Milyen igaz a mondás.... minden rosszban van valami jó. Megnéztem hány szál cigarettám van még.. láttam csak 4 szál... na most mi legyen, venni kell... De nem, nem veszek, leteszem a cigit amint elfogy a 4 szál. És így is lett. A mai napon 2018.01.14.-én 14:40-kor elszívtam az utolsó szál cigarettámat.
Mik a tapasztalatok? Most 19:18-at mutat az óra és ingen csak kedvem lenne rágyújtani. Mikor elszívtam az utolsó cigarettám, hogy nehogy meggondoljam magam, lefeküdtem aludni. Így felkelve igen csak kívánom a cigit, de megállható, 10-es skálán olyan 6-os körül lehet sóvárgás. Használok egy telefonos appot, amelyik elég sok funkcióval van ellátva.


Az első 24 órának a 13,5 %-a telt el a fényképezés során.  Még csak négy órája vagyok nemdohányzó, de máris 161 forintot spóroltam. Sőt, majd 26 percet visszanyertem az életemből. A második képen pedig látható, hogy a dohányzás abbahagyása hogyan hat a szervezetre az idő függvényében. Az általam használt programot a google playből letölthetitek: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.despdev.quitsmoking&hl=huhttps://play.google.com/store/apps/details?id=com.despdev.quitsmoking&hl=hu
Hamarosan jelentkezem és beszámolok, milyen a másnap leszokás után, addig is sok erőt nektek a nagy lépés megtételéhez.

2019.01.15. 18:08. Második nap.: Ez az a nap, amitől őszintén tartottam. Az egész első hónaptól tartok, de ez az a nap, ami igazán mellbe vágja a kis bestiát az emberben, hogy most már nagyon ideje lenne rágyújtani... De hiába kérlel. Örömmel jelentem, hogy állom a sarat. 
Az éjszakám elég pocsékra sikeredett. Hajnal kettő körül felébredtem és nem sikerült 1,5 órán keresztül visszaaludnom. Lehet a délutáni alvás miatt, nem tudom, bár a délutáni alvás eddig is jellemző volt rám... felírom én ezt a dohányzásról való leszokásnak, mint bűnösnek. Ennek ellenére az éjszaka jól telt. A reggel már egészen máshogy nézett ki. Felébredtem és szörnyen hiányzott a cigi. Annyira nem, hogy rá is gyújtsak, de eléggé ahhoz, hogy egy gyenge pillanatban magával ragadjon. így erősnek kellett lennem. Reggeliztem, kávéztam (a koffein erősíti az elvonási tüneteket az okosok szerint), de az érzés megmaradt, kitartott egész nap. Leginkább a fejem érzem kábának. A testem többi része, kiváltképp a tüdőm élvezi a dohánymentes életet. Nem érzem a cigi szagot, viszont kezdek más illatokat érezni. 
Most nem is tudom mi a jobb, hogy itthon vagyok a betegség miatt, vagy ha a munkahelyen lennék... egyenlőre az első verziót tartom szerencsének. Ugyan a munkahelyen biztosan nem unatkozom, de nagyobb is lehetősége hogy komoly stresszes helyzetbe kerülök. Nem tudom most hogyan reagálnék egy ilyen szituációra. Itthon egész jól le tudom magam foglalni. A betegség miatt nagy dolgokat nem tudok megvalósítani, de apróbb dolgokat megoldok, amiket már rég halasztgattam. Közben olvasom Alan Carr könyvét a leszokásról. Egyszer már bevált, de sajnos pár hét múlva"vétkeztem", csak egy szál volt, de ismét újra a dohányosok táborában találtam magam. Ebből is látszik hogy feltétlen fontos ellenállni a csábításnak. EGY SZÁL SEM!! Nem szabad. 
Biztos vagyok a dolgomban, a tünetek ellenére is most érzem először igazán, hogy elég volt és nincs több cigaretta.
Likeold az oldalunkat, hogy értesülj a legújabb ötletekről, amikkel óvhatod a pénztárcád!


2019.01.16. 13:21 Harmadik nap.: Eljött a harmadik nap is, ami a valóságban a második teljes nap befejezése (14:40-kor). Eddig simán ment a napom.....megkívántam a nassolást. Az étvágyammal nem volt baj mostanában, így nehezen tudom megállapítani, hogy a leszokás okozza az étvágyat, vagy eleve falánk vagyok. (október óta sikerült + 7 kg-ot felszednem). Számomra nem probléma ha feljön 2-3 kilógramm, vékony testalkatú vagyok. Utána olvastam ennek az állításnak, hogy aki leszokik, az hízik. Ismerőseimet is körbekérdezve arra a megállapításra jutottam, hogy ez csak részben igaz. Aki leszokik, annak megnövekszik az étvágya, az emésztése lassabb lesz, de ez csak ideiglenes. Ha valakit a hízás tartana vissza a leszokástól, annak csak annyit mondok, hogy nincs miért aggódnia, na és 1-2 kiló plusz még mindig jobb mint két méterrel a föld alatt lenni egyedül...
Ez most kicsit horrorisztikusra sikerült 😋
Nézzük meg egy kicsit, mi a helyzet az egészségügyi és egyéb jóslatokkal, mik váltak be a leszokásnál, miből mit érezni, mit lehet észrevenni.
  • Leszokás után 20 percel a vérnyomás és a pulzus szám csökken: Igaz, miután letettem a cigit, be is aludtam
  • 8 óra elteltével a szénmonoxid szint a vérben normalizálódik: Igaz lehet, a fáradtság érzés sokkal kisebb
  • 24 óra elteltével a szívroham esélye csökken: Ezt sajnos nem tudom ellenőrizni, de bízzunk benne hogy így van
  • 48 óra elteltével az ízlelés és szaglás normalizálódik: Igaz. Be van dugulva az orrom, de így is jobban érzem az illatokat és az ízeket mint elfeledendő dohányos életemben
Hogy hogy érzem magam 48 óra elteltével? Egész jól. Leginkább a stressz miatt aggódtam, a feszültség, idegesség miatt. Elég jól kezelem egyenlőre. Érzem a fejemben azt a bizonyos feszültség érzést, de nem olyan erős, mint előző leszokási kísérleteimben.  Frissebbnek és kipihentebbnek érzem magam, pedig alig aludtam az éjszaka. Továbbá számos egyéb előnyt is sikerült kielemezni az app segítségével:
  • 48 órája nem dohányzom, egész pontosan még csak 47
  • 23,5 cigarettát nem szívtam el
  • Az életemből visszanyert idő:  4 óra 18 perc 33 másodperc
  • Megtakarítottam: 1608 forintot (el tudom én ezt másra is költeni)
Erősen függő voltam a dohányzástól, de nem szívtam sok cigarettát, bár ez relatív, kinek mi a sok. Pontos számadatok vannak rá, hogy mennyi idő alatt mennyit lehet spórolni a dohányzásról való lemondással. Ez is lehet egy plusz motiváció:


Hihetetlen, egy kis vidéki ház árát meg lehet spórolni a dohányzás elhagyásával. Ez egy ravasz dolog.. ismered esetleg a csipkelődést a nemdohányzókkal? Hogy ha nem dohányoznál...jegyzi meg a nemdohányzó... már lehetne egy Ferrarid a cigire költött pénzből. Erre a dohányos visszaválaszol, hogy akkor neked hol van a Ferrarid? Hogy ne essek ebbe a csapdába, abból a pénzből amit cigire költöttem volna most magamat jutalmazom folyamatos motivációként, na és persze teszek is félre ebből az összegből.  Szurkoljatok továbbra is.

2019.01.17. 18:14.: Negyedik nap.: Eljött a negyedik nap. Ez a kihívások napja volt számomra. De kezdem sorjában. Az éjszaka folyamán alig aludtam, összesen 2-3 órát ha sikerült. Néztem a tv-t, olvasgattam, próbáltam lefoglalni magam, hiszen az alvás egyáltatlán nem ment. Hajnal 3-4 körül végül sikerült elaludnom. Reggel 06:30-kor felébredtem. Ami meglepett: Nem Voltam Álmos!! Aki ismer, tudja rólam, hogy egy ádáz csata kellős közepén is el tudnék aludni és folyton aludnék, bárhol, bármikor. Meglepődtem, de ez jó dolog. A mai plussz feladat: estig nem aludni! Bízom benne, hogy estére teljesen lefáradok.
Mi is történt még ma.. Na igen, orvos. Ma kellett visszamennem az orvoshoz és be kellett vásárolni, itthon már minden kifogyott. Vettem pár dolgot, aztán irány az orvosi rendelő. Nem voltam meglepve, hogy rengetegen várnak orvosra. A sor meg persze nem halad. Az első próbatétel ez. Ugyanis azt is érdemes tudni rólam, hogy sorban állni kiváltképp nem szeretek. Zavar, fusztrál, feszültté tesz. Ez most is így volt. Aggódtam, hogy támad a bestia, naaa gyújts rá!! Akkor jobb lesz. De elhesegettem a gondolatot. Mindig arra gondolok amikor rámtör a cigizhetnék, hogy mekkora egy bolond voltam hogy bedőltem a ciginek. Nem akkor vagyok jól, amikor cigizek, hanem azért vagyok rosszul, mert cigizek. Aki nem dohányzik, azzal minden rendben. Elég volt!
Így telt a nap, befejeztem a bevásárlást is. Azóta vacsora, pihenés és blogírás. Sok sikert továbbra is mindenkinek!!

2019.01.18. 17:05.: Ötödik nap.: Egy újabb nap eltelt, cigi nélkül. Ahogy számoltam a mai napon 5x kívántam meg a cigit, de gyorsan el is hesegettem a gondolatot. Sokkal jobb így. Élvezem, hogy jó az illatom, érzem a ruhámon az öblítő illatát. Eddig soha nem éreztem. Igyekszem mindig valamivel lefoglalni magam, eddig egészen jól megy. Büszke vagyok arra hogy nem dohányzom. Az első alkalom, amikor úgy tettem le a cigit, hogy valóban érzem, hogy nem akarom többet meggyújtani, elég volt az "átverésből". Nem a cigi ad jó érzést, hanem rosszat ad, amit csak ő tud csillapítani. Kitartás mindenkinek!

2019.01.19. 18:00.: Hatodik nap.: Csak úgy repülnek a napok. Tegnap este és a mai napon eljött egy kis teszt, milyen egy dohányos társaságában, mennyire fog el a vágy a cigi után. Naponta 2-3 alkalommal jön rám az az érzés, hogy kívánom a cigit. Eleinte taktika volt, de msot már rutinszerűen jön egyből a válaszom ezen vágyamra: mekkora egy bolond voltam, hogy bedőltem ennek az egész cigi mizériának. Hiszen nem a cigitől érzem jobban magam amikor szívom, hanem a cigi miatt vagyok rosszul mikor nem. Ez egy kész átverés, és eddig egy barom voltam hogy homokba dugtam a fejem. De te cigim tűnj el az életemből!!!
Amit még észrevettem magamon és mások is megfigyelték, hogy néha jár kezem-lábam. Nem tudom mitől lehet, valószínűleg egy pótcselekvés. Az étvágyam az igen jó, de hízni leszokáskor kb: 2,7 kg-ot lehet, ugyanis kb ennyit szedünk fel mire az inzulin rendszerünk visszaáll a dohányzás nélküli szintre. Eddigi adataim:
  • Füstmentes időszak: 5 nap 3 óra
  • Visszanyert idő: 11 óra 18 perc
  • Megtakarított pénz: 4223 Ft
  • El nem szívott cigaretták száma: 61,7 szál
 Hajrá Nektek is!!! Leszokni megéri. Sokkal jobban érzem magam! A kulcs ahhoz, hogy ne legyenek súlyos elvonási tüneteid az, hogy rájössz a cigi az oka mindennek és meggyűlölöd, amiért vagyonokat költesz rá és tönkreteszi az egészséged!

2019.01.20. 20:11.: Hetedik nap.: Lassan eltelik az első hét. Jól érzem magam. A betegségből meggyógyultam, kezdem érezni a leszokás kellemes hatásait. Fittebb vagyok, jobb az erőnlétem, az étvágyam. Ma voltam a nővéremék látogatóban nálunk és meg lettem dícsérve. Szorkolnak, szorítanak nekem, bár most tényleg úgy érzem, hogy nincs semmi ami eltántoríthat szándékomtól. Nem gyújtok rá soha soha többet!!

2019.01.21. 20:19.: Nyolcadik nap.: Az első hét sikeresen teljesítve. Üdvözöllek! Remélem már akadnak olyanok az olvasóim között, akik nem csak olvasnak, de sorstársaimmá is váltak.Kitartást nektek. De meséljek a napomról. ma volt a betegeskedésem utáni első munkanap. Hogy is fogalmazzak... durva volt. Alaposan próbára tette a leszokási harcomat, ugyanis a mai nap hemzsegett a felettesek kirohanásaitól, aztán az "áldozatok" kirohanásaitól... Harcias és veszekedős nap volt. Kreülni kell a stresszt? Ugyan.... Az úgyis lehetetlen, inkább meg kell tanulni kezelni. erről írok majd egy cikket, milyen stressz kezelési lehetőségek vannak a munkahelyen. Addig is itt egy alternatív megoldás:



2019.01.22. 20:18.: Kilencedik nap.: Huuhuum nemsokára centenáriumot ünneplek. Perceken belül meglesz a leszokás által el nem szívott 100. cigaretta. Spóroltam ezalatt majd 7000 forintot. Még pár hét és a keringésem a tüdőm működésével együtt folyamatos javulásnak indul. 
Boldog vagyok, bűr vannak nehéz pillanatok. Egyre kevesebbszerjut eszembe a cigi, nagyjából 3-4 alkalommal egy nap, de van egy pillanat, amikor a legrosszabb. Ez az időpont nem más... nem, nem reggel és nem nem, nem evés után... ez a pillanat munka után érkezik el. Mikor végzek a melóban, kocsiba pattanok és elindulok hazafelé. Ilyenkor jut eszembe, hogy húú, most milyen jó lenne megállni egy dohányboltnál, venni egy cigit és elszívni... Valószínű a vezetés lefoglalja az agyam és a cigarettával fennálló háborúm a háttérbe szorul, ilyenkor erős a kis bestia. De hamar kapcsolok, összeszedem magam és már jön is az utálat...hogy eszem ágában nincs mégegyszer azt a szart a számba venni.... óóó pedig mennyiszer megtettem.... No comment...
De ezeknek az időknek vége. Jöhet a dohányzásmentes egészséges élet. Bár első lépésként elég a dohányzásról való leszokásra koncentrálni, de ha ez már biztos, legalább egy hónap eltelt, akkor jöhet egy kis sport. Egyszerre felesleges mindenbe belevágni, abból jó nem sül ki. A sok változás ritkán hoz eredményt. Ti bármelyik megoldást választjátok, Én szurkolok nektek ;)


Ezt már olvastad? - 52 hetes kihívás, a legjobb megtakarítási praktika

2019.01.23. 21:08.: Tizedik nap.: Sziasztok. Elég hosszú napom volt. Elég későn jeletkezem az újabb beszámolóval, mivel mikor hazaértem egy jó vacsora után sikerült elszunyókálnom. De nézzük, hogyan is telt a napom.
Érdekes módon ébredés után, a reggeli kávé mellé már alig-alig jut szembe a cigi, megkivánni pedig egész ritkán kívántam mega mai nap. Talán 2 alkalommal. De munka után ismét elindultam haza az autóval és valami nagyon erős érzés fogott el... Gyújts rá!!! Gyere jó lesz!! Borzasztó volt... megpróbáltam úrrá lenni az érzésen.. koncentráltam az útra, a vezetésre. Nem, nem szabad rágyújtani. Ez egy csapda!! Ha rágyújtassz újra magával ragad ez a szörny, vissza az életed...a pénzed, az időd... Nem szabad!! És nem gyújtottam rá, túl jutottam az ezen az érzésen.


2019.01.24. 21:06.: Tizenegyedik nap.: A mai nap is haosnlóan indult mint a többi. Egy friss kávé tejjel, készülődés, egy kis játék a ház legdilisebb tagjával (egy oroszlánfejű törpenyuszi). Etetés, itatás, öltözés, majd indulás munkába. Egy kis kitérő reggeli és tízórai vásárláshoz és irány a munka. A munkanap eltelik, sosem lehet unatkozni, munka közben nem igazán gondolok a cigire, inkább bennem van a pótcselekvés érzés, jár a kezem, jár a lábam. Ma leszaladtam vettem az automatából egy csomag ropit. Hogy őszintén megmondjam a ropi finom volt, de a rágcsálás szerintem egyáltalán nincs hatással a nikotinhiányra. Pótcselekvésként is számomra hatástalan. Magyarul túl gyakran nem fogok ropizni. 
Szakadt a hó egész nap. Munka után kiástam a kocsit a hó alól és 30 km/h sebességgel araszoltam hazafelé. Na ez a hazafelé út az, amikor megint rámtört nagyon erősen a de jó lenne rágyújtani érzés. De ahelyett hogy rágyújtottam volna, megünnepeltem magam vezetés közben, hogy miylen csodálatos dolgo hogy leszoktam és megszabadulat ettől az átoktól. Szabad ember lettem!!

2019.01.25-2019.01.28. Tizenötödik nap.: Pár napra eltűntem. nem, nem adtam fel és nem, nem gyújtottam rá. Egyszerűen csak elfoglalt voltam és nem volt lehetőségem blogot írni. A lénye,g nem, nem gyújtottam rá és nem is fogok. Élvezem a dohánymentes életet. Kicsit megfáztam, ezért az illatokkal vannak problémáim, de remélem túl leszek rajta hamar és nem derül ki hogy influenza. Most voltam nemrég beteg, elég volt. Hogy kívánom e a cigit? Igen, még napjában többször is megkívánom, mikor kevésébé, mikor nagyon, de tényleg segít a módszer, hogy eszembe jut miért is akartam letenni. Büdös, drága és megbélyegez. Elég volt belőle. nem kell több.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése